Coördinator Taal
‘Juf, wanneer gaan we weer snuffelen in boeken?’
Taal speelt de hele dag een rol in het leerproces van kinderen. Het is een middel om met elkaar in gesprek te gaan, om uitleg te geven, om te denken en te genieten. Als taalcoördinator weet jij hoe je al deze aspecten van taal krachtig neer kunt zetten in je school. Je bent de taalspecialist, de vraagbaak en ondersteuner voor je collega’s. En je ziet kansen om het taalonderwijs in je school duurzaam te verbeteren.
Inhoud
Wat leer je?
Je krijgt inspirerende voorbeelden bij de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van lezen, schrijven, mondelinge communicatie en de samenhang tussen deze domeinen. Hierbij kijken we naar de leerlijnen, didactiek, betekenisvolle werkvormen, rijke leeromgeving, evalueren en toetsen. Kennis over en inzicht in taalleren in de 21e-eeuw, digitale middelen, meertaligheid en NT2 staan ook op het programma. Deze kennis en vaardigheden vormen de ondergrond voor je rol als specialist.
Om jouw eigen rol bij het invoeren van deze veranderingen te vergroten, besteden we aandacht aan waar en hoe je jouw leiderschapskwaliteiten kunt versterken.
Daarnaast krijg je kennis, inzicht en tools over hoe je veranderingen in het taalonderwijs in je eigen school neer kunt zetten en je collega's hierin mee kunt nemen. De ondersteuning hierbij krijg je van ervaren en deskundige opleiders. Verder besteden de docenten vanuit De Kempel ook aandacht aan de nieuwe kerndoelen van SLO tijdens de opleiding.
Helga van de Ven heeft haar sporen verdiend als taalspecialist en innovatiedeskundige, evenals Tyche de Groot.
Hoe ziet de opleiding eruit?
De opleiding taalcoördinator is enkele jaren geleden volledig vernieuwd. Iedere bijeenkomst staat er een taalinhoud centraal en besteden we aandacht aan je rolontwikkeling als leider van vernieuwingen. Ook taalbeleid is een terugkerend punt op de agenda. De eigen praktijk staat centraal bij deze opleiding, in opdrachten en discussies gaat het om de eigen klas en over schoolcontext. Het eigenaarschap en de eigen inbreng van de deelnemers is een belangrijk uitgangspunt tijdens de opleiding. Daarnaast is er veel aandacht voor de rolontwikkeling van de taalcoordinator als innovator en ondersteuner van collega’s.
Feedback van oud-deelnemers
- ‘Als ik naar huis reed van de opleiding borrelde het van de ideeën in mijn hoofd.’ (Lonneke)
- ‘Je wordt echt een taalexpert voor de school en ook collega’s zien je zo.’ (Janneke)
- ‘De opleiding voldeed aan al mijn verwachtingen. Ik heb me gedurende de hele opleiding eigenaar van mijn eigen proces gevoeld. Het aanbod sloot steeds zeer goed aan bij de wensen en leerbehoeften.’ (Annelies)
- 'Waardevolle combinatie taalexpert en innovatiecoach!'
- 'Divers aanbod en goede begeleiding, vooral de koppeling met innoveren is erg interessant!'
- 'Ik kan dit traject van harte aanbevelen, omdat je je echt verdiept in de leerlijnen taal en je ontwikkelt in het opstellen van een taalbeleidsplan en het stimuleren van je team.
- 'Waardevol is de combinatie taalexpert en innovatiecoach; hoe breng je je expertise in de praktijk, waarbij je jezelf als persoon meeneemt.'
- 'Inspirerende gesprekken met collega’s, veel nieuwe mogelijkheden voor in de groep. Ik voel me zelfverzekerder over mijn eigen kunnen.'
- 'Praten en lezen over taal zorgt voor een mooie kijk op taal. Ruim aanbod aan bronnen.
- 'Elke maand een bijeenkomst zorgt voor verwerktijd.'
Reactie oud-deelnemer: Recept voor een taalcoördinator
In de praktijk
Als je klaar bent met de opleiding is je taalonderwijs nooit meer hetzelfde: je bent namelijk een excellente taalleraar. Voor je collega’s ben je ondersteuner en gesprekspartner bij taalvragen en uitdagingen. Samen met de schoolleiding en je team ben je mede-eigenaar van taalbeleid op jouw school.
Daarnaast heeft onze docent Anne van Buul samen met twee onderzoekers een mooi artikel geschreven over effectieve teamprofessionalisering en hoe we dat op KC Rijpelberg hebben vormgegeven. Je leest hier het volledige artikel.
Praktische info
Doelgroep
Startmomenten
Opbouw
Cursusdagen
Cursustijden
Data
Kosten
Studie-investering
Verdere informatie
Diploma's/erkenning
De opleiding is geregistreerd bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland en is opgenomen in het Lerarenregister. Je ontvangt na afronding het diploma Post-hbo Nederland en wordt ingeschreven in het Abituriëntenregister.
Studie-investering per opleiding/training (SBU)
Per opleiding/training vermelden wij de uren die je hiermee gedurende de opleiding/training gemiddeld bezig zult zijn. Deze uren bestaan uit: contacturen ('les'), voorbereidingstijd (doornemen van de lesstof, lezen van artikelen over specifieke onderwerpen, werken aan opdrachten), tussentijdse afstemming met cursisten bij werken in leerteams, werken aan je eindopdracht/werkstuk, oefenen, overleg hierover op je school/werkplek etc. Wij geven hier een reëel beeld van, zodat je vooraf goed weet wat je te wachten staat tijdens de opleiding/training. Wij adviseren je hierover vooraf met je leidinggevende in gesprek te gaan.