“Ik maakte de balans op en besloot dat ik in het laatste deel van mijn loopbaan een andere kant op wilde.”
Patrick Sies is een relatieve nieuwkomer in het onderwijs. Sinds twee jaar werkt de zij-instromer als docent kernvakken voor de bovenbouw van De Groote Aard (onderdeel van Stichting KempenKind). Op zijn 59e koos hij, jurist van huis uit, na een lange carrière in commerciële en managementfuncties in de bank- en verzekeringsbranche voor een andere richting: het onderwijs.
Andere richting
Patrick over die stap. “Ik maakte de balans op en besloot dat ik in het laatste deel van mijn loopbaan een andere kant op wilde. Het onderwijs kwam toen al snel in beeld. Affiniteit was er eigenlijk al. Ik was ooit vanuit mijn ouderbetrokkenheid lid geweest van de raad van toezicht van een scholengemeenschap. Via mijn netwerk kon ik stage gaan lopen op een basisschool in combinatie met een opleiding voor zij-instromers van pabo De Kempel.”
Via een tip kwam een mogelijke functie op zijn netvlies bij De Groote Aard. “Ik hoorde dat er plaats was voor een docent in de VSO-bovenbouw. Het speciaal onderwijs was voor mij een onbeschreven blad, maar het voelde meteen helemaal goed. Je bent niet alleen leraar hier voor de leerlingen, maar ook hun coach. Dat past ook bij mij. Ik ben breed georiënteerd en vind het fijn om jonge mensen te helpen de stappen te zetten die ze nodig hebben.”
Via een tip kwam een mogelijke functie op zijn netvlies bij De Groote Aard. “Ik hoorde dat er plaats was voor een docent in de VSO-bovenbouw. Het speciaal onderwijs was voor mij een onbeschreven blad, maar het voelde meteen helemaal goed. Je bent niet alleen leraar hier voor de leerlingen, maar ook hun coach. Dat past ook bij mij. Ik ben breed georiënteerd en vind het fijn om jonge mensen te helpen de stappen te zetten die ze nodig hebben.”
Samenwerking met praktijkdocenten
Als docent richt Patrick zich in de bovenbouw op de cognitieve vakken als taal en rekenen. Daarbij werkt hij nauw samen met de leraren in de praktijkvakken. “De kernvakken staan bij ons in de bovenbouw in het teken van de praktijk. Ik houd mijn leerlingen daarom ook voor: rekenen is misschien niet leuk, maar je hebt het wel nodig als je straks in een magazijn wilt gaan werken en je uit moet rekenen hoeveel dozen er in een stalling kunnen. En taal heb je echt nodig om een instructiekaart te kunnen lezen.”
Uit schulp kruipen
“Ons onderwijs en onze leerlingen verdienen aandacht. Zeker op het moment dat ze iets speciaals hebben neergezet. Deze examens zijn voor hen belangrijke stappen in de laatste anderhalf jaar vóór hun uitstroom. Je ziet dat ze uit hun schulp kruipen en erachter komen dat ze bepaalde dingen goed in hun vingers hebben en thuis zijn in bepaalde vakken. Dat geeft een ‘boost’ aan hun zelfvertrouwen.”
Alles of niets
Bij zijn keuze voor de Groote Aard volgde Patrick zijn hoofd en hart. “Als je met het speciaal onderwijs in aanraking komt, is het alles of niets. Het past bij je of het past níet bij je. Ik heb het echt omarmd en in no-time was er ook een klik met het team. Bovendien is dit een school met veel ambities die flink aan de weg timmert en de luiken openzet. Nee, ik heb geen seconde spijt van deze keuze. Wat mij vooral aanspreekt in het speciaal onderwijs is dat je echt met de leerling gaat kijken: Wat is jouw route? Hoe kan ik jou helpen om op die route te komen? Het is betekenisvol werk dat echt bij mij past. Ik zit hier echt op mijn plek.”
(Bron: website Scholing voor Arbeid)