Herregistratietraject bestuurders en schoolleiders: leidinggeven aan een opleidingsschool

label Persoonlijk leiderschap
school Training
schedule 2 tot 7 bijeenkomsten

Dit traject gaat over jouw leiderschap aan een school waar op allerlei lagen kennis en vaardigheden worden versterkt en gedeeld. Stagiaires, leerkrachten, specialisten, maar ook het MT: hoe leert men van elkaar? Hoe ben je zelf zichtbaar als rolmodel in leren. Hoe luister je naar jezelf als schoolleider, hoe leer je zelf en hoe zet je jezelf en je team in de actiestand? Kortom: hoe versterk jij het leren op jouw school in de volle breedte? 

Inhoud

Aan de orde komen de verbetering van de kwaliteit van de opleidingsschool en het leren van collega-schoolleiders van andere opleidingsscholen. We werken vanuit jouw ontwikkelwensen als onderwijskundig leider die kennisdeling wil versterken. 

De volgende thema’s kunnen aan bod komen:  

  • visie op werkplekleren en onderwijs 
  • anders kijken, denken en organiseren
  • werken aan een onderzoekende houding en onderzoek doen
  • personeelsbeleid gericht op de rollen, taken en functies binnen de opleidingsschool. 
    We gaan ervan uit dat deelnemers een aantal jaren leidinggeven aan een opleidingsschool binnen onze regio en geregistreerd zijn in het schoolleidersregister.

Werkvormen  
Het traject is ingericht als een kleine PLG, dus er wordt zowel plenair gewerkt als in subgroepen:  

  • plenaire praktijkbijeenkomsten
  • intervisie in PLG's van schoolleiders
  • begeleidingsgesprek in koppels
  • het bestuderen van literatuur over het leren in school vanuit alle rollen: leerkrachten, schoolopleiders, schoolleiders etc. (zelfstudie)
  • de bijeenkomsten worden ingericht vanuit leervragen van de deelnemers.

Afronding  
Je vertelt in de intervisiegroep een samenvatting van jouw ontwikkeling als onderwijskundig leider die kennisdeling versterkt. Je denkt met elkaar mee over vervolgstappen en vervolgcontacten.

Dit traject is geaccrediteerd voor het Schoolleidersregister PO ‘leidinggeven aan de opleidingsschool’ voor 50 punten en wordt verzorgd door Penta Nova, Academie voor Schoolleiderschap. 

Penta Nova is een samenwerkingsverband van 7 hogescholen: Christelijke Hogeschool Ede, Driestar Hogeschool, Hogeschool Inholland, Hogeschool Viaa, Marnix Academie en Hogeschool de Kempel. 

Penta Nova maakt gebruik van elkaars kennis en kracht om jou het beste te bieden. Leiderschapsontwikkeling, onderzoek doen via ons Lectoraat en persoonlijke groei vormen dé kern in de opleidingen.

Benieuwd naar de docenten en een tipje van de sluier van de inhoud? Bekijk voor een korte kennismaking met de docenten Jacqueline Ilse de volgende korte video via deze link

In de praktijk

docenten Jacqueline Frentrop (links) en Ilse Polhuijs (rechts)

attachment

Praktische info

Doelgroep
Startmomenten
Opbouw
Cursusdagen
Cursustijden
Data
Kosten
Studie-investering

Onze docenten

Voor inhoudelijke vragen kun je altijd contact opnemen met de volgende docent(en).

school Docent

Verdere informatie

Deze training wordt verzorgd door docenten van Penta Nova i.s.m. De Kempel. De training bestaat uit 4 hele dagen aangevuld met individuele coaching (met 2 personen, online) en intervisie in een kleinere groep (2 keer 2,5 uur, online). De 1e 3 data zijn inmiddels bekend. De overige 2 volledige dagen worden in overleg met de groep bepaald en vinden plaats in september en november. 

We plaatsen niet sec op volgorde van aanmelding, maar kijken ook globaal naar de onderlinge verhouding van het aantal deelnemers vanuit de verschillende besturen binnen Samen Opleiden per item uit de menukaart en over het geheel. Hierdoor zullen de subsidiegelden zo eerlijk mogelijk worden verdeeld onder de deelnemende besturen. Indien nodig in afstemming met het programmamanagement Samen Opleiden Dionne Donlou en Puck Lamers.

Nascholing