Coördinator Burgerschapsonderwijs
De opleiding Coördinator Burgerschapsonderwijs gaat schooljaar 24-25 niet door.
Wil jij de specialist in jullie school zijn die het (wereld)burgerschap in de school nog meer tot leven brengt? Wil je de aanjager in het team zijn en burgerschap structureel een betekenisvolle, geintegreerde plek binnen jullie school en het onderwijs op jullie school geven? Wil je je hierbij o.a. laten voeden door actuele maatschappelijke ontwikkelingen die impact hebben op jouw school en op de leerlingen?
Inhoud
Tijdens de opleiding ontwikkel je de kennis en skills om het burgerschapsonderwijs binnen jouw school doelgerichter en meer herkenbaar in praktijk te brengen. Je schept ruimte voor dialoog en onderwijsactiviteiten die concreet bijdragen aan wat ons persoonlijk en als samenleving bindt en boeit. Daarnaast versterkt dit de inzichten en ervaringen die we alle kinderen willen meegeven in hun ontwikkeling richting een volwassen leven in de wereld. Je wordt op deze manier zo goed mogelijk toegerust voor de burgerschapsopdracht van jouw school binnen de sterk veranderende maatschappij.
In de praktijk
Deelnemers worden uitgedaagd om na te denken over burgerschapsonderwijs vanuit de eigen visie en die van school. Er worden handvatten aangereikt om vorm te geven aan burgerschap binnen de wettelijke kaders. De opleiding bestaat uit een basismodule en verdiepende modules.
De basismodule en de drie verdiepende modules van 2 bijeenkomsten geven recht op een Post-hbo diploma coördinator burgerschapsonderwijs. Het is ook mogelijk om alleen de basismodule te volgen.
De verdiepende modules van twee bijeenkomsten per module richten zich op wereldburgerschap, pedagogische dimensie van burgerschap, kansengelijkheid, rollen van de leerkracht en
veranderkunde.
“Burgerschap vormt voor mij het fundament waarop we onze diversiteit omarmen en gezamenlijk werken aan een veelbelovende toekomst”
Ik hecht veel waarde aan het proces waarin kinderen (en volwassenen) zich bewust worden van hun eigen identiteit, maar ook hoe anderen in het leven staan. Hoe gaan we hier mee om, ondanks de verschillen die er zijn? Leerkrachten hebben de belangrijke taak om kinderen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun eigen begrip van burgerschap en hun plaats in de wereld, samen met anderen.
Anne van Gameren
“Leren samen te leven = samen leren leven”
Gedurende mijn gehele onderwijs carrière heb ik mijn activiteiten en lessen hierop afgestemd.
De maatschappij van morgen wordt gevormd door de kinderen van nu.
Het onderwijs is bij uitstek de plaats waar we de kinderen van nu opvoeden tot kritische wereldburger.
Kritisch in de zin van: ‘verder kijken dan wat de eigen horizon in eerste instantie te zien geeft’.
Door open te staan voor het onbekende, de ander, een mening, etc. leren kinderen (en volwassenen) samen te leven.
Frans van der Maden