Op deze manier doen we onderzoek (sociaal constructionisme)
Een frisse kijk op onderzoek
We baseren ons onderzoek op het sociaal constructionistisch perspectief. Het sociaal constructionisme is een stroming in de sociale wetenschappen die de menselijke zin- en betekenisgeving aan hun omgevingen centraal stelt. Kenmerkend is dat de creatie van betekenisgeving gebeurt door voortdurende interacties tussen mensen via dialoog en samenwerking. Er komt een enorm potentieel los wanneer we onze kijk op onderzoek verbreden naar relatievormend, generatief en toekomstmakend. Onderzoek transformeert dan van “vaststellen van wat al is” naar het “samen creëren van wat mogelijk is”. Onderzoek moet van praktische meerwaarde zijn voor betrokkenen. Actie wordt gevraagd die moet leiden tot een zichtbare verbetering en verandering die ten goede komt aan het leven en welbevinden en leiden tot betere en hoopvollere toekomsten.
Onze aanpak
Leren, onderzoeken en veranderen smelten samen al tijdens het onderzoeksproces. Tijdens het onderzoek worden inzichten meteen in acties omgezet. Centraal staan de dialoog en samenwerking om zo oplossingen te vinden voor relevante vraagstukken in de beroepspraktijk. Juist in dit samen optrekken ligt een gouden potentieel. Er ontstaat wederzijds begrip en verdiepende relaties, die leiden tot meer draagkracht en draagvlak voor het toepassen van oplossingen. Het bewuster toepassen van inzichten en ideeën middels collectief leren versterkt het toepassen van het sociaal kapitaal. Zo wordt aan betere en hoopvollere toekomsten voor zowel de leerling/student, de ouders als de leerkracht gewerkt.
Wil je meer weten over de manier waarop we in ons onderzoek te werk gaan? Lees dan ook onze ‘Praktische handreiking methodologie’.